Sweet House Restaurant
//Eira's life story
Diary Manager Worker Tutorial Linkkie

24 December 2012

Never Judge People



ASSALAMMUALAIKUM

            never judge people, in heart, or speak, or by view their outlook.. and more,.. but it;s only divided only into two part.. loud or silent.. so? what the?.. ermm..  i have a teaching for the title up there.

         readers!! are you agree with me bout the title? comment yaw!! i you agree, if not tell me what the trouble. huh? sorry guys my english writting so bad, i know i must learn more about it,..  but i try to do the best for type this entry in english, just a practice for me,..  OH  where we just now? OH YAW!! about judging people~  This story related to the story of my life..

          when we judge a person, it also involves the comparison of a person with us, 

         boleh saya becakap bahasa melayu, tak larat dah nak fikir ~ ~_~ hehe  okey jadinya bila membandingkan diri kita dan orang lain, mesti kita nak cari kelemahan seseorang itu, dan bila dah jumpa mula lah lupakan kebaikan orang dan pandang rendah kepada orang..

contoh: lembab ke budak ni aku ajar banyak kali dah tak reti-reti jugak..

       well~ walaupun seseorang itu punyai kelemahan tak semestinya kelemahan dia menyebabkan dia tak akan berjaya..  dan tak semestinya kelemahan yang kita nampak sama dengan di dalamnnya..

     walau nampak rendah (kelemahan) tapi mungkin dalamannya tinggi darjat nya di sisi ALLAH :) lagi pun kita tak tahu siapa yang digelar mulia di sisi ALLAH..

       kelemahan / keburukan seseorang yang saya maksudkan adalah sifat dia lah.. melainkan keburukan seseorang yang tak taat perintah ALLAH tu , yang itu tak ada perkataan "Mulia disisi ALLAH" sebab tak taat perintah ALLAH lah~  tapi keburukan yang macam itu kita tak boleh menilai jugak tetapi kita kena tegur dia~ menegurnya kepada yang makruf, dan jauhi mungkar~ ^^

          kita semua saudara islam perlulah saling meneguri jika seseorang itu mendekati kemungkaran .. sebab kita semua ada amanah yang besar yang sama, iaitu mengejar kejayaan akhirat~ ^^ SYURGA :)

Assalammualaikum..


4 comments:

nuufaanajwa said...

nasihat yang berguna :) btw ? wawa dah follow eira . kalau eira belum follow wawa lag ? jgn lupa follow :) salam kenalan ! hehehe

Pijah said...

100% agree! Bagus lah post ni :)

ierakiut said...

mekacih sume yang kat atas :) thanks sbb agree :)

Aqilah Azmi said...

wahhhh betul3!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...